Divadelní jeviště ovládla temperamentní Káča.....
(jih), Deník, 1. března 2013
Opava – Operní soubor Slezského divadla pokračuje v úspěšných inscenacích Dvořákovou operou Čert a Káča, jejíž premiéra se uskutečnila v neděli 24. února. Diváky nadchla Ilona kaplová v podobě divoké Káči, která chvíli v klidu nepostála. Skvělou dvojici vytvořila se Zdeňkem Kaplem v postavě těžce zkoušeného čerta Marbuela. Do příběhu se s chutí herecky zapojili i další účinkující – ovčák Jíra (Michal Pavel Vojta), Lucifer (Dalibor Hrda), kněžna (Katarína Jorda Kramolišová), a další sólisté. Dobrou práci odvedl na scéně Martina Černého v kostýmech Romana Šolce i baletní soubor v choreografii Martina Tomsy a sbor. Divadelní orchestr vede Petr Šumník. Režisér Lubor Cukr měl ve svém přístupu řadu zajímavých nápadů. Jde například o promítání diapozitivů z cesty Antonína Dvořáka z Ameriky domů nebo o snímky, doplňující děj. Ve druhém jednání mohou diváci sledovat pekelné hodiny, které ukazují, jak v pekle běží čas skutečně pekelným tempem. Dlouhý závěrečný potlesk dokázal, že se premiéra divákům líbila a stejně dobře si určitě povedou i reprízy.
Česko-slovenská Její pastorkyňa - Opera plus
(https://operaplus.cz/cesko-slovenska-jeji-pastorkyna-janacek-do-kosic-prisel-videli-ho-a-zvitezil/)
Z menších postáv na prvom mieste treba spomenúť napriek mladému veku presvedčivú Starenku Buryjovku Ilony Kaplovej. Výborne maskovaná, pohybovo vierohodná a sýtym mezzospránom vybavená predstaviteľka.
Perníková chaloupka - kritika z Hudebních rozhledů
(https://www.hudebnirozhledy.cz/www/index.php?page=clanek&id_clanku=1918)
Excelentní je výkon sólistky opery Slezského divadla Terezy Kavecké (mj. absolventky Fakulty umění Ostravské univerzity). Její Mařenka je vybavena lidským emočním potenciálem, herecky pojatá s mírnou nadsázkou a nadhledem. Pěvkyně disponuje bezchybnou pěveckou technikou a v mladodramatickém sopránovém oboru je velkým příslibem. Tentokrát se jí naprosto vyrovnává Ilona Kaplová v roli Jeníčka. Nesmírně těžký part zvládá přesvědčivě a pěvecky vyznívá jistě. Sympatický je herecký výkon Šárky Maršálové v roli lstivé, číhající Čarodějnice, která dovede lákat i ničit. Stylově přesně působí Zdeněk Kapl jako Petr, košťatář, a hvězdná Katarína Jorda Kramolišová jako Kačenka, jeho žena.........
W.A. Mozart - La clemenza di Tito
.....Ilona Kaplová je odzbrojující Sesto, nepatetický, ale naléhavý ve svých vyznáních a výčitkách. Dvě perfektní mozartovské pěvecko-herecké kreace, jaké se u nás hned tak neslyší.....
F. Cilea - Adriana Lecouvreur
....Skvělý kontrast k ní dokázala vytvořit v pomstychtivé zhrzené kněžně z Bouillonu hostující Ilona Kaplová s rovněž krásným znělým hlasem a výtečným hereckým projevem....Excelentní výkon předvedla i druhá dáma inscenace, Ilona Kaplová v roli kněžny z Bouillonu. Výrazným a jasným hlasem si i ona získává publikum od prvních slov.....Knížecí pár z Bouillonu výrazně zosobnili další hosté - František Zahradníček s Ilonou Kaplovou....
https://operaplus-precetlijsme.blogspot.com/2009/10/adriana-lecouvreur-v-plzni.html
Udělení Opavské Thálie 2009 (1)
„Získané ceny si moc vážím už proto, že jsem nejmladší sólistkou opavského operního souboru. Rozhodně jsem nepočítala s tím, že bych ji v dohledné době mohla dostat a překvapení proto bylo o to příjemnější,“ přiznala třicetiletá opavská mezzosopranistka Ilona Kaplová.....
Udělení Opavské Thálie 2009 (2)
....Ilona Kaplová, která působí ve Slezském divadle tři roky, získala cenu za roli Ljubaši v opeře Carská nevěsta N. Rimského-Korsakova. „Dramaticky vyhroceným zpěvem naplnila představu zoufalé Ljubaši, která je schopna zaprodat se komukoliv, aby se pomstila své sokyni. S hereckou naléhavostí dovedla diváky vtáhnout do příběhu, na jehož konci čeká postavu tragická smrt,“ zaznělo z úst předsedy komise Opavské Thálie.
Udělení Opavské Thálie (rozhovor)
S čerstvou držitelkou opavské Thálie Ilonou Kaplovou jsem si těsně po předání ceny dohodla rozhovor. Už v jeho úvodu mě paní Kaplová mile překvapila – zatímco bych od umělkyně jejího formátu čekala zpoždění hodné nejméně umělecké půlhodinky, seděla disciplinovaně ve smluvený čas v ratanovém křesle místního jazzového lokálu a nenápadně usrkávala mojito. Byla přirozená, milá, spontánní a nenuceně odpovídala na otázky. Ačkoliv je dobrá herečka, nepřehrávala. Rozhovor se stočil na kariéru, rodinu, umělecké ambice, výrazové polohy mezzosopránu, ale i tomuto oboru vážící se trapasy, o které člověk s běžnou profesí hned tak nezakopne..... ilona-kaplova-odchazet-z-opavy-se-mi-nechce.pdf (2,7 MB)